Aktualne trendy SEO – jakie działania dają najlepsze efekty?
Autor: Media Project Group, publikacja: 2021-01-22
W ciągu ostatnich lat zauważalne są duże zmiany w branży SEO oraz w metodach pracy firm i specjalistów, którzy muszą nadążać za wymaganiami rynku. Na ciągłe zmiany trendów w pozycjonowaniu wpływają większe oczekiwania klientów, konkurencja oraz nowe warunki działania algorytmów wyszukiwarek. Jakie działania SEO przynoszą obecnie największe korzyści?
Trendy w pozycjonowaniu – rok 2018
Zanim zapoznamy się z najnowszymi trendami, warto podsumować zmiany obserwowane w 2018 roku:
- Był to czas, w którym większą uwagę zwracano na wysokiej jakości treści na stronach internetowych.
- Duże znaczenie w SEO miała mobilność.
- Pozycjonerzy i webmasterzy testowali szybkość swoich stron internetowych za pomocą narzędzi od Google (np. PageSpeed Insights lub Test My Site).
- Wpływ na pozycjonowanie miało również skrócenie długości meta opisów do 120-158 znaków, co ma duże znaczenie w przypadku CTR.
Techniczne SEO i przyjazność dla urządzeń mobilnych przybrały w 2018 roku na znaczeniu, a trend ten będzie zapewne rozwijał się jeszcze przez następne lata.
Podsumowując, w roku 2018 Google kładło duży nacisk na szybkość ładowania, dane strukturalne, mobilność oraz bezpieczeństwo stron.
Trendy w pozycjonowaniu – rok 2019
Trendy SEO zaliczane są do najszybciej ewoluujących obszarów marketingu internetowym. Google w 2019 roku stawia na dalszą rozbudowę swoich algorytmów, skupiając się na następujących obszarach: wyszukiwanie głosowe, On-SERP SEO i User Experience:
Wyszukiwanie głosowe – wyszukiwanie głosowe staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem. Z tego powodu podczas pozycjonowania warto dobierać frazy kluczowe w ten sposób, aby brzmiały one jak najbardziej naturalnie, przypominając rzeczywiste frazy wypowiadane podczas konwersacji.
On-SERP SEO – relatywnie nową strategią pozycjonowania stron jest On-SERP SEO. Na pierwszej stronie Google coraz więcej miejsca zajmują Direct Answers, czyli tzw. pozycje zero (np. krótka treść, grafika, tabele, mapki i wypunktowane instrukcje). Dzięki nim obsługa wyszukiwarki staje się prostsza oraz szybsza, a trafność uzyskiwanych informacji jest większa. Wszystko to bez konieczności klikania w jakikolwiek wynik wyszukiwania. Oprócz tego pojawiać się tam mogą strony, które znajdują się w TOP10 wyników Google. W tym momencie dużą rolę odgrywać będzie sposób wyświetlania się strony. Strategia On-SERP SEO zwiększa szanse na pozyskanie ruchu na stronie poprzez zastosowanie stosownych fraz, tytułu, meta opisu i zoptymalizowanej grafiki.
User Experience – coraz większą rolę odgrywają wrażenia, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania ze strony internetowej. Z tego powodu należy zadbać o tzw. User Experience, czyli doświadczenie użytkownika. Strona powinna być funkcjonalna, czytelna, dostosowana do wszystkich przeglądarek, szybka i atrakcyjna graficznie. Satysfakcja użytkownika jest dla Google obecnie najważniejsza i wpływa na wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Warto podkreślić, że Google bierze pod uwagę takie wskaźniki, jak np. średni czas spędzony na stronie czy też przeciętna aktywność podczas wizyty.